
När jag går i butiken och känner mig för någon läsk så kan det bra hända att jag plockar upp en flaska Coca-Cola... eller Pepsi... eller Olvis Classic Cola... eller någon annan... och mitt beslut är, enligt min åsikt, inte alls grundat i vilket av dessa företag som gjort mest reklam av sig.
Som sagt så finns det ännu en av de gamla marknaderna som kan leva på traditionella reklamer och det är när ett företag kommer med någon ny produkt på marknaden. Om vi fortsätter med det tidigare exemplet så är det rätt så klart att Coca-Cola gjorde en väldigt stor reklamkampanj när de lanserade sin Zero-variant av coladrycken, men t.o.m. här är jag aningen skeptiskt - går jag i butiken och ser att det kommit ut en ny variant av Coca-Cola, vilket är ett varumärke jag känner till (stark brand), så kommer jag att köpa ett exemplar endast för nyfikenhetens skull.
Det jag skulle vilja veta är hur mycket färre (eller hur stor skillnad i försäljningen skulle det bli) Coca-Cola drycker skulle det säljas ifall företaget hade full reklamkampanj under ett kvartal och ingen reklam under ett annat kvartal. Skulle skillnaden i försäljningen faktiskt vara så enorm att det skulle befoga de miljoner på miljoner av cash som företaget slänger på reklamkampanjer världen över?
Detta torde jag aldrig få reda på för jag anar att Coca-Cola inte tänker sluta våldta våra TV-apparater med ändlösa reklamer som ger arbete åt tusentals animerare och datorprogrammerare världen över.
Förresten, nu har jag nämnt Coca-Cola och deras produkter en stund... känner du dig för att springa till butiken och köpa en läsk?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Vad tycker du?