
Min gissning är att de som röstat emot nätfaktureringen i denna gallup (46% av 4244) hör till den kategorin som inte vill överföra allt till internet pga säkerhetsrisker och oviljan att depersonifiera (fint hur vackra ord jag kan komma på riktigt själv, eller hur?) banktjänsten som dessutom är grundläggande för dagens samhälle. Själv använder jag den fysiska banken otroligt sällan, men då jag faktiskt behöver tala med någon om mina konton och finanser så känns det väldigt mycket tryggare att göra det face-to-face än via e-post eller nåt annat dylikt, trots att jag använder internet väldigt mycket.

okej, kanske jag skall ta den diskussionen en annan gång, men för de som föll av vagnen - sarkasmen dryper som fettet i friterad höna; det finns ingen chans att socialvårdssektorn skulle klara av den belastning något sånt här skulle lägga på dem.
Folket verkar dock vara på rätt spår, då. Ifall min antagelse om att dessa 4244 personer är helt vanliga internetanvändare är korrekt och endast en liten majoritet anser att man kan flytta över banktjänsterna till cyberformat så torde ju den verkliga situationen sätta dessa samma människor i ordentlig minoritet. Tyvärr är det väl dock så att det sist och slutligen är bankerna som bestämmer; så är det i kapitalismens omfamnade civilisationer.
Ja, om sen inte regeringen gör folkomröstning på saken - vi kan ju samtidigt ha folkomröstning om banktjänsterna på internet och Stor-Helsingfors endast i Helsingfors centrum; det verkar ju vara dagens melodi.
Det som övergången till "nätfakturering" innebär är i princip inte att slopa den "fysiska banken". Vad den i grund och botten handlar om är att räkningarna som nu kommer per post i stället skulle komma per e-post, och på detta sätt spara en jäkla massa papper.
SvaraRaderaDet handlar inte om att "avancerade" bankärenden, som kort, kredit, lån etc. skulle göras annanstans än över disken på ett bankkontor. Och om de får bort pappersräkningarna på ett pålitligt sätt (vanlig e-post är för riskabelt med dagens spamfilter etc.), så att de kommer direkt till ditt bankkonto, t.ex. så är jag allt för det.
Tror sist och slutligen att största delen av de som röstat "nej" i den här undersökningen röstade just så för att de tolkade mera ur frågan än vad som i självaste verket står på spel. Allt de vill ha bort är den utprintade pappersräkningen som sätts i ett papperskuvert och bärs hem av din lokala Postman-Pat för att sedan läsas, betalas och slängas bort av dig.
Men det största problemet kvarstår ändå vad detta än handlar om. Vad än vi sätter över till elektronisk form så finns det en rätt så stor del av befolkningen som inte kan använda den och då handlar det inte bara om åldringar utan även en minoritet av ungdomar.
SvaraRaderaDet är klart att det är en bra sak om vi kan dra ner på den absurda mängden papper som går åt till räkningar osv. men det går inte alltid.
Dessutom så måste man ju vara försiktig så att Stora Enso inte stänger en fabrik till ;)
Det är ju ingen som föreslår att pappersräkningar skulle förbjudas eller slopas helt. Undersökningen gjordes för att Sonera ville sätta ett faktureringstillägg på 1 euro per räkning som skickades i pappersform.
SvaraRaderaDet här ser jag som något väldigt logiskt, och absolut inget nytt. Faktureringstillägg används på väligt många företag, och i många fall kan man undvika sådana med t.ex. direktdebitering. Det kostar dem pengar att (a) trycka upp och (b) skicka iväg räkningarna, varför skulle de inte få ta betalt?
Soneras förslagna 1 euro låter ännu till väldigt förmånligt med tanke på vad bankerna tar för att betala en räkning över disken.
Jag skulle genast övergå till pappersfri fakturering angående alla de räkningar som kommer regelbundet - telefonräkning, bilavbetalning, låneavkortning etc.